De fleste mysterium butikker krever at du gjør mye av observasjoner og huske eller registrere flere typer informasjon. Og du trenger å gjøre dette uten å gjøre det åpenbart at du gjør en mystery-butikk. (Det er den "mystery"-delen!) Mystery shopping blir lettere med praksis. Her er noen tips som hjelper deg med å gjøre en god jobb på din neste butikk, selv om det er først.
Kontroller at du er svært godt forberedt før du går til plassering. Være sikker på å gjøre butikken i tidsrammen som er nødvendig. Hvis butikken skal gjøres mellom 1 og 10 i måneden, kan du gjøre det da. Hvis det er ment å bli gjort noen timer om dagen (f.eks, middag, mellom 5: 30 og 7: 30 pm) må du huske å gå på den tiden. Og kontroller at du går til riktig plassering. Dobbeltsjekk virksomhetsnavnet og adressen.
Rapportform og instruksjoner fortelle deg hva du skal se etter når du gjør butikken. Du kan få beskjed om å gå til en bestemt avdeling og stille spørsmål om varer eller sjekk elementer for å se om de er på lager.
Hvert spørsmål i rapportskjemaet er det fordi klienten trenger å vite om det aspektet av hans virksomhet. Kontroller at du får informasjonen for hvert spørsmål nøyaktig og fullstendig. Men stopper ikke der. Hvis du oppdager noe som ikke er bedt om i skjemaet, enten det er bra eller dårlig, bør du notere den. Husk å holde alle kommentarer-målet. Dette er ikke om dine personlige smak og meninger.
En av mytene om mystery shopping er at kunden er på utkikk etter hva som er galt. Noen tror at hvis de ikke har funnet en masse "dårlig ting" de har gjort jobben sin som mystery shoppere. Faktisk er din jobb å gi en objektiv bilde av din erfaring til virksomheten.
Hvis opplevelsen var stor, er det gode nyheter. De fleste av spørsmålene som blir du spurt i rapport-kall for objektive svar. Du er ikke å skrive en anmeldelse, du beskriver hva skjedd — så fortelle det som det er, med gode, dårlige og stygge!
Når du ankommer
Butikken begynner før du har fått ut av bilen. Rapporten kan omfatte spørsmål om forholdene i parkeringsplassen og bygning utvendig, for eksempel. Hvis du ikke kan bli observert med ansatte, kan du notere svarene på skjemaet før du får ut av bilen.
Det er også en god idé å gjøre en rask gjennomgang av skjemaet like før du går i. Du kan lese elementer som du har markert for å minne deg selv hva slags informasjon du trenger for å få. Kontroller at du har din tips ark tucked away i lommen eller vesken. Kontroller at klokken er klar til å gang noe må du tid, og noter på hva tid du kommer inn i virksomheten.
Får navn
De fleste butikker krever at du får navnene til de ansatte du observert. Det kan være lett hvis de bærer navnekoder. Selvfølgelig bør du være subtile om lesing av navnekoder. Ikke stirre eller gjøre en stor del om det.
Når du ikke får et navn, kan du være sikker på å få en god beskrivelse. Noen rapporter vil be om beskrivelse, selv om du har navnet. Kjønn, rase, høyde, vekt, hårfarge og stil og egenskaper som briller eller skjegg kan alle brukes til å identifisere noen. Ikke beskrive dem ved hjelp av unflattering eller insensitive beskrivelser, for eksempel fat, utenlandske, osv.
Å ta notater eller å bruke en brenner
Som du kan fortelle, er det mye å inkludere i rapportene. Du sannsynligvis ikke å huske det alt uten å gjøre noen notater som du gjør butikken (spesielt når du er ny på dette). Være diskret om å gjøre notater. Ansatte vet at mystery shoppere brukes, og hvis de vet de er handlet du vil ikke få et nøyaktig bilde.
Du har nesten alltid kontrollere resten rom. Det er et bra sted å gjøre notater om hva du har observert til dette punktet, og se gjennom tips-ark for å minne deg selv hva annet du trenger å gjøre. Når du gjør en retail shop, kan det hende du kan bære en handleliste og noter det.
Noen ganger vil du bli bedt om å registrere butikken. Dette gjelder spesielt når du har en lang samtale med en ansatt (f.eks, en leilighet utleie agent, banker, osv.). Du kan også velge å bruke diskret registreringsinstrument under andre butikker.
Under en butikk, kan det hende du kan bruke betale telefonen eller mobiltelefonen til å ringe hjem telefonsvareren og legge igjen en beskjed med navn eller andre observasjoner som du må ha for rapporten. Selvfølgelig, bør du bare gjøre dette hvis du er sikker på at du ikke vil bli overheard av ansatte.
Husk at du er en "Mystery"-Shopper
Når du gjør en butikk, må du ikke la noen vet at du er en mystery shopper. Hele ideen er at du vil se hvordan typisk kunden er behandlet. Hvis de vet at du er en mystery shopper, vil du ikke få en typisk opplevelse.
Ikke fortell noen som fungerer for lageret som du er mystery shopping, og ikke snakke om mystery shopping med noen følgesvenner du har. Hvis du har barn med deg, ikke fortell dem du gjør en mystery butikk hvis de er sannsynlig å dele denne informasjonen med alle som skjer til å være rundt.
Ikke bære rapportskjemaet med deg. Enkelte selskaper vil gi et tips ark som du kan kaste og bære for å minne deg på hva du trenger å gjøre på butikken. Være diskret når du tar notater. Mange ganger, kan du bære en handleliste og gjøre notatene det.
Du kan føle meget iøynefallende, spesielt de første gangene du gå mystery shopping. Det kan virke for deg at du har en stor neon Logg på pannen, blinkende MYSTERY SHOPPER. Faktisk, så lenge du er diskret og profesjonell, vil ingen vite at du er en mystery shopper.
No comments:
Post a Comment