Tuesday, June 12, 2012

Alle rekruttering blir gratis i fremtiden?

Joel Cheeseman har en blogg på online rekruttering - http://cheesman.typepad.com/ - og nylig har skrevet en e-bok kalt "Kampen gratis" - http://www.hrseo.com/battlingfree/ - på sin contention at nettsteder som Craigslist - http://www.craigslist.org/ - og søkemotorer som Google jobber - http://www.google.com/jobs/- og Yahoo! - http://hotjobs.yahoo.com/ - med varme arbeidsplasser er "spearheading en pågående og ubøyelige commoditization av informasjon som er raskt trekke verdien av en jobb områder og muligens rekruttering organer i en posisjon der det er mulig at ingen blir villig til å betale "for jobb reklamebyrå, etc. (faktisk han sier at det kan også gjelde for omtrent alle 'meglet' tjeneste eller et produkt - estate agency, forsikring, biler osv.)


I utgangspunktet sier han at "Hvis du kjører øyeblikket et arbeidssted, eller noen andre organisasjon som levebrød hengsler på belaste et gebyr" deretter ditt levebrød og virksomheten kan være i faresonen. Han si ikke det er ingenting du kan gjøre om den. Spørsmålet, selvfølgelig, er: "er han rett?"


Vel alle som mener det kan ikke skje bør huske Freeserve, og hva om Wikipedia - http://en.wikipedia.org/wiki/Main_Page - eller Linux, PHP og andre "Open Source"-programvare som synes å være å ha en god tid med det?


OK, så kanskje det ikke vil alle gå som veien, men hva med TV - ikke det gratis? Har det ikke vært så helt siden det startet?


Gjør du tror?


Som Professor Michael Rappa (Professor of Technology Management ved North Carolina State University i Raleigh, Nord Carolina) minner oss "modeller kan mer intricately vevet. Kringkasting er et godt eksempel. Radio, og senere TV programmering har blitt sendt over airwaves gratis for alle med en mottaker for mye av det siste århundret. Kringkasteren er en del av et komplekst nettverk av distributører, innhold skaperen, annonsører (og deres organer), og lyttere eller seere. Som tjener penger, og hvor mye er ikke alltid klart til å begynne. Den nederste linjen kommer an på mange konkurrerende faktorer."http://digitalenterprise.org/models/models.html]


Han er rett selvfølgelig og i realiteten det virkelig er "ingen slike ting som en gratis lunsj" - det avgjørende er å vite hvordan å tjene penger ut av å gi noe som er tilsynelatende gratis.


Se på Google - søk for gratis, men de synes å være å gjøre mye fra annonsering!


Hver forretningsmodell har å tjene penger på en eller annen måte, det er hvordan virksomheten fungerer. Men Internett er et veldig interessant sted. Se på Innovantage - http://www.innovantage.co.uk/ - som kommer til å lansere en søkemotor for loddrett jobber i 2006 som vil, i henhold til Matthew Dewstowe, en direktør."gi den største databasen med ledige stillinger, kontaktinformasjon og biografier høstes direkte fra selskapet, akademiske og regjeringen nettsteder i Storbritannia. Vi har allerede over 120.000 jobber i vår database som vi oppdatere hver 48 timer".


Informasjonen er gratis og organisasjoner ønsker det publicised slik at de kan fylle jobbene de annonserer - Innovantage planer om å hjelpe rekruttererne og jobber ved å gi dem tilgang til databasen de har opprettet.


Så vil noen betale å rekruttere en stab i fremtiden? ja, selvfølgelig. Men vil de fortsette å bruke den nåværende forretningsmodellen? ... bare tiden vil vise, men en ting som vi alle vet: endring er uunngåelig.

No comments:

Post a Comment