Alzheimers sykdom er en progressiv sykdom som tilstanden forverres over tid. Etter hvert som flere deler av hjernen blir ødelagt, symptomer på Alzheimers sykdom blir mer alvorlig. Pasienter opplever frustrasjon og sorg som de sliter med gradvis tap av funksjon og svinnende minne. Deres familiemedlemmer sørge også, som de observerer sine kjære å miste sine evner, personlighet og funksjon. Sinne, forvirring, sorg og depresjon er vanlige reaksjoner i familier opplever foregripe sorg. Å være en Alzheimers caregiver tar energi og mot. Som pasientens mentale evner reduseres øker omsorgspersons ansvar. Dermed, omsorg for en pasient med Alzheimers sykdom kan bli stadig mer vanskelig og stressende over tid. Mange Alzheimers omsorgspersoner Opplev intens stress mens de strever med å forstå pasientens atferdsmessige endringene og avgjøre hva intervensjoner vil fungere for problemene som oppstår hver dag. Denne stressende aktiviteter kan ha en skadelig effekt på omsorgspersons emosjonell, sosial og fysisk velvære.
En mulig måte at omsorgsperson kan redusere stress av omsorgssvikt og takle aktiviteten mer effektivt er å utvikle ferdigheter i Omsorgssvikt. Som Alzheimers sykdom utvikler seg og virkemåten til pasienten blir mer komplekse, må omsorgspersoner forstå pasientens skiftende atferd og lære teknikker for å administrere atferdsmessige problemer. Dermed er det spesielt viktig at omsorgsperson tilegne seg kunnskap om Alzheimers sykdom og dens progresjon, ferdigheter og strategier for å håndtere utfordringene, og informasjon om de tilgjengelige ressursene å slå til når behovet oppstår. Dette er enda mer viktig hvis omsorgsperson er nytt for oppgaven. Hvis en ny caregiver har helt uten kunnskap om Alzheimers sykdom og er i stor grad mangler i coping ferdigheter, er oppgaven med omsorgssvikt enda vanskeligere. Langs veien, som omsorgsperson støter mer uventet nye utfordringer, vil omsorgsperson definitivt føle overveldet av disse problemene. Stresset oppleves av omsorgsperson ville sikkert være større, og kan føre til en skadelig effekt på omsorgspersons velvære, som igjen kan resultere i en negativ innvirkning på pasientens situasjonen.
Det er også viktig å merke seg at hver pasient fortjener den høyeste standarden på omsorg mulig og en utstyrt omsorgsgiver er mer i stand til å gi den høye standarden på omsorg som kreves for pasienten. Til tider, selv om en eldre person med alvorlig hemning av minne og mental funksjon kan måtte bli kommunisert med på primære fungerende nivå av et lite barn, men han eller hun også trenger, og har rett til å bli respektert som en voksen. En utdannet caregiver ville lære kommunikasjonsferdigheter som kreves for å samhandle med pasienten og være mer utstyrt for å gi forsvarlig behandling for pasienten. Derfor er opplæring nødvendig for pleiere å skaffe de nødvendige ferdighetene som trengs for jobben og aktiverer caregiver å gi standarden på omsorg som er nødvendig. Pasienten vil ha nytte av kvaliteten på pleie levert.
Dermed bør betydningen av å utvikle ferdigheter i omsorgssvikt ikke overses. Det vil sikkert hjelpe caregiver å takle oppgaven og redusere stress av Omsorgssvikt. På samme tid, omsorgsperson vil kunne gi standarden på omsorg som kreves, og pasienten vil dra nytte det. Videre, hvis omsorgspersoner finner at deres tilnærminger er effektive, vil de få tillit og økt tilfredsstillelse gjør oppgaven. På denne måten, forhåpentligvis, ville omsorgspersoner ende opp med å finne mening og hensikt i den vanskelige oppgaven med omsorgssvikt i stedet for å finne oppgaven en skremmende en.
Mer informasjon om Omsorgssvikt ferdigheter kan fås fra koblingen i ressurs-boksen.
No comments:
Post a Comment